tisdag 10 februari 2015

Helg och studier

Tisdag igen? Tycker veckorna bara flyger fram.

Helgen var lugn och bestod av hundpromenader, barbackaridtur i skogen, besök hos Mayas uppfödare Jaana, syster som var här övernatt, Svenska Hollywoodfruar & Mello.

Igår skrev jag på slutarbetet (surpricesurprice), körde ett hemmaträningspass, gick i skogen med doggen, träffade Malin, Anette & Amanda på kaffe och vaknade klockan 12 av att M med vänner kom hem från sin årliga Tallinnresa. Blev en cider för mig & lite efterfest för dem.

Idag har jag kollat upp vad jag har för kurser kvar och vad jag måste göra för att få in studiepoängen för dem. Studerar ju alltså ännu (fast det kanske inte märks) på turismlinjen i Novia. Vi har ett lite speciellt studiesätt, inga föreläsningar eller tenter men mycket eget arbete, olika projekt och mycket läsning. Vi grundade ett andelslag under studierna, Nowents, som vi lade ner i somras. Genom andelslaget gjorde vi sen olika projekt och fick även betalt för dem, vilket gjorde att vi alla kunde casha in lite när andelslaget lades ner. Speciellt studiesätt som inte passar alla, men jag har varit nöjd. Har lärt mig så mycket om mig själv och utvecklats under studietiden. När jag började var jag blyg och tyst, andra året blev jag ordförande för andelslaget och var det under resten av dess existens.  Har lärt mig mycket om företagande, teamarbete och projektarbete, men kanske inte så mycket om turism som jag kanske hade trott.

Ivrig studerande.
Till studiesättet hör så kallade träningar, dvs. fyra timmar två gånger i veckan som man sitter i cirkel i dessa stolar med hela klassen och diskuterar det som är aktuellt inom projekt, kurser och övrigt. I början var det svårt att fylla dessa fyra timmar men efter hand måste vi tom. flytta över ärenden till nästa träning.

Ivrig studerande vol 2
Började egentligen studera turism vid Novia för att jag inte visste vad jag ville studera och turism lät lockande och ganska öppet. Här är vi, nästan 4 år senare och inte vet jag fortfarande vad jag vill. Men har trivts bra med studierna, visst har det varit jobbigt ibland, speciellt när vi var andra årskursen med detta studiesätt och allt var nytt, systemen fungerade inte riktigt. Men det har blivit bättre efter hand och jag tror att de som nu börjar har det riktigt bra, efter att vi kommit med feedback om ordning på kurser och dyl. (Tex- hade vi vår enda kurs i bokföring på hösten tredje året. Då hade vi redan lärt oss och skött andelslagets bokföring sen dess grundande i januari första året...)

Hade tur att få en superklass, T 11! Droppade av en hel del i början, andra kom till för att avsluta sina studier men sist och slutligen var vi 15 (tror jag, blev osäker nu haha). En del har redan blivit klara, som man borde då utbildningen egentligen är 3,5 år, men majoriteten blir klara nu i vår. Saknar nog att bo i Åbo ibland, nu måste man planera mer för att träffas men visst går det!

T11, Nowents, på dagskryssning
(Nästan) hela klassen
Ett stort plus med studierna, och nog den bästa tiden av mitt liv so far var absolut utbytet i Kroatien, Rijeka, 21.2-2.7.2014 med Hanna. Ska skriva ett inlägg (eller fler) om det, vill ha det svart på vitt så man minns. Men helt sjukt att det snart är ett år sen vi åkte? Tycker det var helt just. I alla fall, vi var de första från Novia som åkte till Rijeka vilket gjorde att vi inte riktigt visste vad som väntade. Men egentligen tycker jag det var bäst så, då hade man inte för höga förväntningar och fick ta reda på mycket själv. I år åker fyra stycken från Novia till Rijeka, har träffat dem och berättat vad de ska tänka på och hur vi upplevde det. Fick sån resfeber och längtan tillbaka. Blir nog en resa tillbaka i nåt skede, kanske inte till Rijeka men Kroatien i alla fall.

Vänner

Resor

Mer vänner
Vänner, fest & resor, plus lite skola där emellan var nog vad de 4,5 månaderna bestod av. Så stolt över mig själv att jag verkligen åkte, har alltid drömt om att studera utomlands och att åka på interrail. 2014 gick båda drömmarna i uppfyllelse, på en och samma gång. Blir nog svårt att toppa 2014 säger jag bara :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar