måndag 10 december 2012

Motivationsbrist

Skoltröttheten som alla andra har talat om slog in med full kraft idag. Har tyskatent i morgon och ryskatent på onsdag, men noll motivation till att läsa! Tyskan tänker jag ta lite på talang, eftersom det mest är en repetitionskurs. Men ryskan...har haft ganska bra motivation gällande våra vanliga kurser, personliga uppgifter och projekt. Ryskan däremot har jag inte orkat jobba tillräckligt med. Vill nog lära mig ryska, men det är så mycket som kommer på en gång och det vill inte fastna. Godkänt i tenten innebär 5sp, vilket skulle vara ganska awesome.

Ryska är ju ett viktigt språk i Finland, speciellt inom turismbranschen och det blir allt viktigare att behärska språket. Det motiverar ju nog lite då man hela tiden får höra det, men ändå... äsch. Brukar alltid läsa mycket inför tenter och ha ganska lätt för språk i allmänhet. Därför känns ryskan också tyngre, eftersom den inte är lika lätt som t.ex. tyskan. Man måste lära sig en massa, man kan inte bara höra vad som är rätt. Men, tror samtidigt att jag brottas med ett av mina största problem och min stora svaghet: mina allt för höga krav på mig själv. Jag tror att jag måste kunna allt perfekt, genast. Men vem kan nu kunna ryska perfekt efter en nybörjarkurs över en höst? Impossible. Måste bara inse att man inte kan vara bäst på allt, ta mig i kragen och läsa på det som är viktigast så får man se hur det går. Mitt mål är en tvåa, då kan jag fortsätta med ryska 2 på våren om jag så vill. Skulle vara så skönt att få en tvåa så man med gott samvete kan slänga ryskaboken in i skrivbordslådan på onsdag och skita i den tills januari. Om det blir underkänt är omtenten på måndag, efter 2 dagars festande. Kommer ju säkert att prestera mycket bättre då...not. Nej, men jag ska klara tenten på första försöket.


Jag vill kunna ryska. 
Jag kommer att klara tenten. 
Jag får en tvåa och fortsätter mina ryskastudier i vår. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar